عـــــشـــــــــــــقهای ســــــــــــــــــوخــــتــــــــــه

عـــــشـــــــــــــقهای ســــــــــــــــــوخــــتــــــــــه

همیشه حــــــرارت لازم نیست، گـــــاه از ســـــردی یک نگاه میتوان آتـــش گرفــــــت
عـــــشـــــــــــــقهای ســــــــــــــــــوخــــتــــــــــه

عـــــشـــــــــــــقهای ســــــــــــــــــوخــــتــــــــــه

همیشه حــــــرارت لازم نیست، گـــــاه از ســـــردی یک نگاه میتوان آتـــش گرفــــــت

زن، قوت ها و ضعف ها

همیشه بحث تکراری اختلاف در خلقت زن و مرد وجود داشته است. همه واقفند که مرد و زن اختلاف خلقتی دارند و خداوند اینها را مکمل هم آفریده، نه رقیب هم؛ نه مثل هم.

اول به مقدمه می پردازیم.
برای کشف نقاط قوت و ضعف یک شخص، نیازمند شناخت جنسیتش هستیم. بدون شناخت جنسیت، کشف نقاط قوت و ضعف محال است.
1- بارها شنیده ایم که گفته اند زن، ظریف آفریده شده است.
این به معنی این نیست که قدرت جسمی زن کمتر از مرد است؛ بلکه بدین معنی است که باید در برخورد با زنان ظرافت داشت.
بعنوان مثال جعبه ای داریم که وسایل خاصی در آن قرار دارد و براثر رفت و آمد ممکن است ضربه ببیند. روی این جعبه نمی نویسند شکستنی! ولی وقتی جعبه ای داریم که در آن وسایل چینی قرار دارد، با وجود اینکه لابلای پارچه و مواد نگه دارنده گذاشته شده، باز هم روی جعبه ی آن می نویسند شکستنی! این به این موضوع برمی گردد که داخل جعبه چیزی هست که قابلیت خرد شدن دارد.
ظرافت به روح زن بر می گردد؛ روح ظریف و شکننده ی زن.
2- زن به روح بیشتر از جسم توجه دارد.
ممکن است زن در ظاهر به جسم هم خیلی توجه داشته باشد ولی در اصل چیزی که برای زن مهم است، روح است. تا وقتی روح زن از نظر عاطفی اِرضا نشود، جسم در نظرش کوچکترین اهمیتی نخواهد داشت.
دقیقاً برعکس، مرد در هر حالت جسم برایش مهمترین چیز است. جنسِ زن، بنده ی احساسات است؛ اگر احساساتش ارضا و سیراب شود، احساس خوشبختی کامل می کند. اگر زنی در بالاترین پُست و مقام باشد، ولی روحش سیراب نشده باشد، کوچکترین احساس رضایتی نمی کند.
ولی در مرد به هیچ عنوان این مسئله وجود ندارد، مرد خیلی وقت ها احساساتش را خط می زند چون آنرا مانع کارش می داند. خیلی وقت ها پیش آمده که مرد، بخاطر ارتقاء مقامش از زنی که دوست داشته، جدا شده. برای مرد، احساسات در رده ی دوم قرار دارد؛ درست برخلاف زن. زن مقام را فدای احساساتش می کند و مرد احساساتش را فدای مقام.
اینها برای هیچ کدام از این دو نقطه ی ضعف نیست. این یک قاعده است. خداوند اینطور خلق کرده.
پیامبر(ص) فرمودند: « المرأة ریحانة، لیست بقهرمان » زن مانند یک گُل خوشبوست. توقع قهرمان بازی از او نداشته باشید. در جاهای پرت و پست جامعه از او استفاده نکنید. (پست بمعنای پایین) جامعه در برخی مکان ها به گُل بودن زن لطمه می زند.
3- مرکز احساسات ما روح ماست.مثلاً اگر انگشت قطع بشود، این جسم است که لطمه می بیند، نه احساسات و روح.

4- در هر حالتِ نقص جسمی برای زن، احساساتش لطمه نمی بیند.ولی اگر مرد جسمش آسیب ببیند، همه چیزش لطمه می بیند.
اینها برای یک زن عادی و نرمال، نقاط قوت است.
5- کم توقعی روحی.

زن خیلی زود راضی می شود، با کوچکترین خوشی روحی. مرد این چیزها را بچه بازی می داند و احساس لذت نمی کند.
مثلاً روز مادر که بچه ها به مادرشان هدیه می دهند، مادر حقیقتاً خوشحال می شود، احساس لذت می کند، لبخندش نشانه ی رضایت واقعی است. ولی روز پدر که بچه ها به پدرشان هدیه می دهند، لبخند پدر 90 درصدش من باب انجام وظیفه است، برای اینکه بچه هایش راضی و خوشحال باشند.
بنابراین از نظر روحی، نقطه ی ارضای زن و مرد خیلی با هم تفاوت دارد.
6- ترجیح راحتی و آسایش روح به راحتی جسم.
قاعده ی زن بودن این است. بارها این حرف را شنیده ایم که می گویند:« مِهرم حلال، جانم آزاد » ولی در مرد به هیچ عنوان این قاعده وجود ندارد.

نقاط قوت زن

1- صبر جسمی.
علی رغم اینکه می گویند زن شکننده است، زن ها در برابر مرارت ها و شکنجه ها، صبر و تحملشان بیشتر است. گفتیم که زن ضعیف تر نیست، ظریف تر است.
خیلی از دردهایی که در طبیعت زن وجود دارد و برای او یک چیز عادی است، برای مرد غیر قابل تحمل است. مقاومت زن در برابر مرارت های جسمی بیشتر از مرد است. این، در جنس زن خلق شده است.
مقاومت در برابر سرما، گرما و .... .
2- حالت های کودک مآبانه.
پیامبر (ص) فرمودند چند حالت در کودکان هست که در زنان هم وجود دارد، و من بسیار آن ها را می پسندم:
* خیلی زود با کوچکترین چیزها راضی می شوند.
امام صادق(ع) می فرمایند « به زنانتان بگویید دوستت دارم.» نگفته اند برایشان هدیه بخرید و ...! اگر این را به یک مرد می خواهی بگویی، باید دوست داشتنت را به او ثابت کنی ولی زن نیازی به اثبات کردن ندارد، خیلی زود راضی می شود.
* خیلی زود شاد می شوند.
برعکس مردها. برای شاد کردن مرد، باید چند برابر بیشتر از زن هزینه کنی.
* خیلی زود گریه می کنند.
پیامبر می فرمایند بچه ها را دوست دارم چون انقدر قلب نازک و احساسات رقیقی دارند که زود گریه می کنند. این قضیه در زنان و حتی زنان بزرگسال هم صادق است.
* کودک، آنچه را می سازد، خراب می کند و از خراب کردن آن ناراحت نمی شود.
این خصوصیت در زنان هم بارز است. بعنوان مثال، هیچ ترس و نگرانی ای از ایجاد تغییرات در صورت و ظاهر خود ندارند. ولی مردها از ایجاد کوچکترین تغییرات در ظاهر خود اِبا دارند، دوست ندارند ثبات قیافه و ظاهرشان به هم بخورد.
3- نقطه ی ارضای پایین در مسائل مادی.با ظواهر مادی خیلی زود راضی می شوند، برخلاف مردها که بدنبال باطن مادی هستند.
4- عشق و محبت در مجاز و حقیقت.
قدرت عشق در زن بسیار بالاتر از مرد است. در این مورد اختلاف بسیار عمیقی با مردها دارد. اگر عشق را از زن بگیری، به یک موجود افسرده و گوشه گیر تبدیل می شود. اگر زن بالاترین مقام را داشته باشد، آنقدری که یک خانه ی کوچک پر از محبت و عشق داشته باشد، راضی نمی شود.
مقام عشق در مادر بقدری پیچیده است که قابل توصیف نیست. مثلاً نیمه شب، ممکن است کودک چندین بار از خواب بلند شود، در هر بار مادرش هم بیدار می شود و به او رسیدگی می کند بدون اینکه حتی یک بار احساس ناراحتی کند. و همانطور که در طول روز با عشق و محبت کودکش را بغل می کند، نیمه شب هم همانطور است. این قدرت عشق است.
5- توجه عاطفی، روحی، جسمی و عقیدتی اسلام به زن.
این توجه به گونه ای است که گاهی وقت ها مردها احساس تبعیض می کنند! دستور اسلام این است که به دختر خیلی بیشتر از پسر رسیدگی شود. قبل از ازدواج، در زمان ازدواج، حتی پس از آن و تا زمانی که پدر زنده است. این دستور اسلام است؛ توجه بیشتر به جنس زن.
ولی برای مرد اینطور نیست. پسرها از 18 سالگی باید مستقل شوند.
همانطور هم که در حدیث آمده که اگر پدری بخواهد برای یکی از دو فرزند دختر یا پسرش، چیزی تهیه کند، باید برای دخترش تهیه کند و دختر ارجح است.
6- مدیریت خانواده.
در اسلام مدیریت خانه به زن سپرده شده است. در خیلی از امور مدیریت زنان خیلی بهتر از مردان است.
7- توان عقلی زن در مسائلی که به خودِ زن مربوط است.
از جمله در تربیت فرزند. مردان موفق جامعه کسانی هستند که مادرشان، مدیر آنها بوده است. یک مادر موفق الزاماً فرزندان موفقی دارد؛ ولی یک پدر موفق، نه. نمونه ی "پسر نوح با بدان بنشست.." خیلی داریم.
8- مِن مَحاسن النِساء التَبرُّج.
تبرّج ( آشکار کردن زینت، تجمل گرایی مثبت) از نقاط قوت زنان است. زن دوست دارد با امکانات موجود، زیباترین هارمونی را برای خلقت به نمایش بگذارد.
زن توجه فراوان به نظم و ترتیب و تمیزی دارد. در خیلی از امور اجتماعی مدیریت باید به زنان سپرده شود؛ از جمله تأسیس پارک، ایجاد هماهنگی در طراحی و نمای کلی شهر.
9- سه صفت هست که برای مردان بسیار ناپسند است ولی برای زن مؤمنه حُسن دارد: غرور، ترس و بُخل.
غرور: چرا در جامعه باید کار بجایی برسد که زن غرورش را در مقابل مرد زیر پا بگذارد؟ مقام زن ناز است و مقام مرد نیاز؛ علت خواستگاری مرد از زن نیز همین است. خواستگاری کردن زن از مرد به غرور زن آفت وارد می کند. این دستور اسلام است برای حفظ شخصیت و غرور زن.
ترس : برای زن حُسن (بغیر از موارد استثنایی مثل جهاد ) و برای مرد نقطه ضعف است.
بُخل: به این معنا که زن بتواند اقتصاد خانواده را با حداقل بچرخاند.
10- سه خصوصیت عاطفی واحد و همزمان در زن.
خداوند سه خصوصیت عاطفی واحد در زن خلق کرده که به زن قابلیت انعطاف میدهد.؛ بازی کردن سه نقش بطور همزمان.
خصوصیت دختر بودن (نیاز به پدر) ، مادر بودن (نیاز به فرزند) و همسر بودن (نیاز به شوهر).
خیلی وقت ها دیدیم مثلاً دختر 10 ساله ای، برای خودش خانه می سازد، در خانه اش مهمان دعوت می کند و برای شوهرش چایی دم می کند. همین دختر 10 دقیقه بعد می رود و روی زانوی پدرش می نشیند! این حالت تا 90 سالگی هم در زن وجود دارد.
ولی مرد تا یک برهه ای احساس پسر بودن می کند. بعد از یه مدت، اگر مادر بخواهد برایش مادری کند، به پسر بر می خورد! می گوید " مگر من بچه ام؟؟! "

نقاط ضعف زن
1- ظرفیت محدود زن.
زن تا یک میزان خاص تحمل فشار دارد، از این میزان که بیشتر شد، ظرفیتش پر می شود و دیگر تحمل نمی کند.
2- میل به دنیاپرستی و غرق شدن در دنیا.
در مرد، این میل ممکن است حداکثر تا میانسالی وجود داشته باشد، هر چه بسمت بالاتر می رود، این میل کمرنگ تر میشود. ولی در زنان اینطور نیست. زن اگر به این میل توجه افراطی کند، قدرت این میل در سنین بالا حتی از جوانی هم بیشتر می شود!
3- تجمل گرایی منفی.
تبرّج ( استفاده از امکانات موجود برای زیبا جلوه دادن) از محاسن زن است ولی تجمل گرایی منفی ( اضافه کردن به امکانات موجود به هر قیمتی که شده) از نقاط ضعف اوست.
4- فتنه گری.
میل به فتنه گری در زنان بسیار بیشتر از مردان است. علاقه دارد کوچکترین چیزها را به بلوا و آشوب تبدیل کند. این میل بدلیل وجود جزئی نگری در روح آنان است که ایجاد فتنه می کند.
این میل از دبستان خودش را نشان می دهد. اگر از آن مراقبت نشود، به جاهای بد کشیده خواهد شد.
5- گناهان زبان.
میل به صحبت کردن زیاد! امام صادق (ع) می فرمایند آدمی که زیاد حرف می زند تا حدی میتواند مشروع صحبت کند.
زن از صحبت کردن لذت می برد. ولی شک نکنید که در حرف زدن زیاد، گناه وارد می شود. باید مراقبت کرد.
6- خشم.
خشم و محبت در زن اگر افراطی شود، باعث مشکلات زیادی می شود. گاهی خشم باعث می شود زن کاری انجام دهد که تا 50 سال دیگر هم قابل جبران نیست.؛ خشم غیر قابل کنترل.
محبت زن هم همینطور است. یکی از وصیت های پیامبر(ص) به علی(ع) : «یا علی! بپرهیز از معاشرت (رفت و آمد دائمی) با زنان.» علی(ع) سکوت کرد. سپس پیامبر فرمودند: «رحمت آنها باعث زحمت تو و خشم آنان باعث هلاکت تو می شود.»
برای ابراز محبتشان هیچ سدی وجود ندارد.
7- فوران احساساتی که عقل را زایل می کند.
اگر آمار بگیرید، می بینید بیشتر کسانی که برای طلاق یا ازدواج اصرار غیر عقلانی داشتند، زنان بوده اند.
8- مشورت.
گفته اند که با زنان بخصوص در امور عاطفی مشورت نکنید.
9- قابلیت فجور و فسق بالا در زن.
امام (ره): اگر در مملکتی بر روی زنان کار فرهنگی نشود، گویا اصلاً کار فرهنگی نشده است!
10- همه چیز خواهی.
مثل بچه ها. سیری ناپذیر. خیلی دیر کاملاً ارضا می شود. همه چیز را با هم می خواهد. الف را بدست آورد، ب را می خواهد و همینطور ادامه پیدا می کند تا ی... ولی باز هم بیشتر می خواهد و سیری ناپذیر است.
اگر با این همه چیز خواهی و تنوع طلبی مبارزه نکند، الهکُمُ التّکاثُر (1) یک روزی می رسد که حتّی زُرتُم المَقابِر (2) می بیند دیگر فرصت جبران ندارد و جز سیاهی چیزی باقی نمانده است.
(1) شما مردم را بسیاری اموال از یاد خدا غافل داشته است. / سوره ی تکاثر، آیه 1
(2)
تا آنجا که به گور و ملاقات اهل قبور رفتید. / سوره ی تکاثر، آیه 2

دو نکته ی آخر:
* از بین زن و مرد، جنس زن بیشتر احساس کمبود محبت می کند. این کمبود محبت، نشان دهنده ی نیاز زن به خداست. ولی متأسفانه گاهی زن اشتباه می کند و این نیاز را درک نمی کند. و وقتی اشتباه می کند، نسبت به جامعه شاکی می شود.
میل زن به معنویات چند برابر مرد است. در خیلی از موارد خیریه و معنویات در جهان، ردپای زنان را می بینیم.
این از نکات بسیار مثبت است و باید روی آن تکیه شود.
** یک بحرانی در جامعه در حال شکل گیری است. در اثر تفاوت رقمی بین زن و مرد و در اثر آمار بالای طلاق، حداکثر تا 5 سال آینده بحران خودش را نشان می دهد. با زنانی مواجه خواهیم شد که دچار یک سری کمبودها و عقده ها هستند؛ یک بحران اخلاقی.
همه چیز خواهی، همه رقم خواهی، رسیدن به تکاثر، خلق و خدا و خرما را باهم خواستن، در ازدواج یک ایده آل تقریباً محال است.
امام (ره) موقع خواندن خطه ی عقد به زوج های جوان می گفتند بروید با هم بسازید. زندگی های امروز، زندگی ساختن است. دنبال ایده آل 100% نباشید. در زندگی های امروز، باید سخت گیری ها را نسبت به طرف مقابلمان کم کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد